How to be a Woman

 
 
Boken är vad jag skulle förklara en biografi/komedi/inpirerande/jag-vet-inte-vad-jag-vad typ av bok. Med inslag av sin uppväxt berättar Caitlin om hur hennes åsiket byggds upp och försöker i varje kapitel, med hjälp av sina erfarenheter, svara de frågor en kvinna ställer sig mest, allt från skönhetsideal till om man ska ha barn eller inte.
 
Om jag ska vara ärlig, var jag lite rädd med att läsa den här boken. Inte för handlingen, den har ju inte en direkthandling, utan för att jag skulle tycka boken var jobbig. Jag har, nummer ett, aldrig läst en sådan här bok förut. Jag har inte äns lagt en tanke på att läsa en biografi i mitt liv, tills den här boken. Som tur vad så gjorde Moran min upplevelse inte till ett skräck exempel utan till en rolig stund. Hennes meningar och liknelser får en att dra på munen. Även om jag är lite för ung och för svensk för att förstå alla liknelser, så är det flera gånger i boken som får mig att skratta till. Nummer två är Caitlins feministiska åsikter. Jag har så svårt med feminister. Ta mig inte fel, är själv en feminist, men över drivna feminister som hittar fel i allt. Får gåshud bara jag tänker på det. Men det visar sig snart att Caitlin är lite som jag när det kommer till feministiska frågor. Dock är hon mer seriös, jag brukar ta saker med en klack spark. Orkar inte gå in på debatten om feminism, men det var en sak som gjorde boken mindre jobbig. Saknandet av de galna superfeministerna.
 
På det stora hela gillade jag boken. Den var rolig och stannar lätt kvar vid mitt minne, men jag är nog lite för ung för att fårstå allt. Får nog läsa om den när jag blivit äldre, kanske när jag skaffat mig jobb, man och är (mot all förmodan) gravid med en bebis. För om det är något boken fått mig att inse, jag vill inte föda barn. Än i alla fall...
 
Orginaltitel: -
Sidantal: 320
Översättare: -
Annat om boken och författaren:
Är man mer sugen på att läsa den på svenska? Då heter boken "Konsten att vara kvinna" och finns att införskaffas här.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0