Resten får du ta reda på själv

 
Well, det var ett tag sen jag läste denna så jag ska väl göra mitt bästa att skriva en resention.

Som backside texten antyder så handlar boken som Samantha som, tillsammans med sina vänner är, skolans populäraste gäng. Eller, som jag skulle uttryckadet, skolans bitchar. Men en kväll så dör Samantha efter en fest ute i skogen. Under mystiska omständigheter, som det står på baksidan. När jag läste det så blev det lite av en chock. En bilolycka (nej, det är ingen spoiler det händer i första kapitlet), seriöst? Vad är det som är så mystiskt av det? Det är ju såklart om vad som orsakde olyckan. Sen brakar berättelsen los i hur hon försöker lösa mysteriet och rädda sitt liv.
 
En sak i taget, låt oss börja med karaktärerna. Den här boken skildrar från synvinkeln man vanligt vis inte får se, mobbaren. Jag tycker det är intressant och att Lauren gör det på ett bra sätt. Kan jag identifiera mig med huvudpersonen? Ja. Alla karaktäer? Nja, lite tagna ur en film som ett amerikanskt high school. Känns lite fake och uttjatat. Sedan så stör jag mig ibland på Samanthas kompisar. Lite lagom blonda kan man tycka...
Men ja, helt okej. Mer som Samantha, jag giller henne. Hon är inte som andra karaktärer och bryter ihop och tycker synd som sig själv genom hela boken. Nej, hon tar tag i saker och tar kontakt med människor. Go girl!
 
 
Är handlingen bra? Ja, för att vara en bok som är så lätt att upprepa sig och vara tråkig. Samanthas val gör att det utspelar sig olika och det gillar jag. Så, en bra handling till en bra bok.
 
Språket är enkelt och varierat. Dock fattas det en del "- tecken (vad de nu kallas) och de dycker även upp sånna på fel ställen. Tryck fel? Ha räven sätt det i boken jag läser nu (Pojken som svävade) och jag tycker det är synd. Jag är en sådan person som stör mig något så otroligt på sånt. Det tar bort en del av min läs-upplevelse, det får en att inse att man läser och inte lever i berättelsen.
 
Men över det hela taget så är "Resten får du ta reda på själv" en bra high school roman om man vill läsa något annorlunda. Jag ger Lauren Oliver ett klart godkännt för sin första (?) roman utgiven på svenska.
 
Orginaltitel: Before I fall.
Sidantal: 475 1/4.
Översättare: Jessica Hallén
Annat intressant om bok/författare:
Filmrättigheterna är sålda, så vi kan hoppas på en film (som skulle bli rätt bra, enligt mig. Lauren Oliver har även en annan roman utgiven på svenska, "Delirium", som nog kommer ses över i framtiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0